Winter in Siberie! Het Baikalmeer

Зима в Сибири! Озера Байкал

Na een kennismaking met Moskou sporen we met de Transsiberische trein van Krasnojarsk naar de “republiek” Boerjatië, aan de oostkant van het Baikalmeer. Twee dagen lang trekken we te voet over het bevroren meer, met als doel het eiland Olkhon, waar we bij de plaatselijke bewoners te gast zijn. We sluiten af met een bezoek aan Irkoetsk. Geen alledaagse reis, maar wél een onvergetelijke ervaring!

Dag 1:

Vlucht van Brussel naar Moskou. Transfer per minibus naar het hotel. Nadat we geïnstalleerd zijn en de formaliteiten in orde hebben gebracht, nemen we de metro naar het centrum en maken een wandeling door het historisch centrum, het Rode Plein en langs de GOeM, ooit een universele staatswinkel maar nu een chique galerij. Hotel***

Dag 2:

In de voormiddag brengen we een bezoek aan het Kremlin, het geografische en historische centrum van hoofdstad Moskou. De naam Kremlin is afgeleid van het Russische woord кремль (kreml), dat ‘versterkte stadskern’ betekent.
Afhankelijk van het weer maken we ’s namiddags een wandeling of bezoeken we het Tretjakovmuseum. Hotel***

Dag 3:

We gaan met de metro naar de MGU, de staatsuniversiteit op de mussenheuvel, en wandelen naar het uit de 16de eeuw daterende Novodevitsji-klooster, gelegen aan de oever van de Moskva. Het klooster was eerst de residentie en later de gevangenis van Sofia, halfzuster van Peter de Grote. Zij is, evenals de eerste echtgenote van Peter, bijgezet in het oudste gebouw van het complex, de Smolensk-kathedraal. Het interieur van de kerk is rijkelijk versierd met fresco’s en bezit een enorme iconostase, ooit geschonken door Sofia. Hier bezoeken we ook de begraafplaats waar de graven te vinden zijn van talloze prominenten. Als we nog tijd hebben, bezoeken we het Gorkihuis in art nouveau-stijl, door Stalin aan de schrijver Gorki geschonken. Hotel***

Dag 4:

Om 8 uur transfer naar de luchthaven Domodedovo, waar we het vliegtuig naar Krasnoyarsk nemen om 11.40 uur. Aankomst in Krasnojarsk om 20.25 uur door de 4 uren tijdsverschil met Moskou. Transfer naar het hotel.
Krasnojarsk is uit een 17de-eeuws kozakkenfort tot zijn huidige omvang gegroeid, dank zij de ontdekking van goud in de 19de eeuw. Het is de derde stad van Siberië en de hoofdstad van de gelijknamige regio. Het is wellicht omdat de stad zo diep in Rusland ligt, dat ze het centrum van de nucleaire wetenschap is geworden. Krasnoyarsk-26 en Krasnoyarsk-45 zijn twee dorpjes gebouwd rondom geheime complexen waar kernwapens geproduceerd werden. Hotel***

Dag 5:

Vroeg ontbijt en na het vrijmaken van de kamers verkennen we de stad met een Engelstalige gids. Als we tijd hebben gaan we per minibus naar de spoorwegbrug uit 1896 over de Yenisey-rivier. Rond 12:15 uur zijn we terug in het hotel en worden we naar het station gebracht. Hier nemen we de transsiberian, en blijven deze namiddag op de trein. Bijna eindeloze steppes gaan haast onmerkbaar over in pittoreske heuvels, die door brede valleien worden doorsneden. Onderweg stopt de trein regelmatig bij kleine en iets minder kleine stationnetjes, wat ons de mogelijkheid geeft om even de benen te strekken of wat aankopen te doen aan de talloze verkoopstalletjes. En we kunnen natuurlijk ook genieten en uitblazen in de restauratiewagen.
Hier nemen we de Transsiberische trein. Bijna eindeloze steppes gaan haast onmerkbaar over in pittoreske heuvels, die door brede valleien worden doorsneden. Onderweg stopt de trein regelmatig bij kleine en iets minder kleine stationnetjes, wat ons de mogelijkheid geeft om even de benen te strekken of wat aankopen te doen aan de talloze verkoopstalletjes. En we kunnen natuurlijk ook genieten en uitblazen in de restauratiewagen. Overnachting aan boord van de trein

Dag 6:

In de vroege namiddag komen we aan in Oelan-Oede. Transfer naar het hotel. Na een verkwikkende douche gaan we lunchen in het hotel en maken we een wandeling door het centrum van de stad, hoofdstad van de ‘republiek’ Boerjatië. Hotel***

Dag 7:

Transfer (ca. 270 km) naar het dorp Ust-Barguzin, een vissersdorp aan de oostelijke oever van het Baikal-meer. We stoppen aan het etnografisch museum in het dorp Beresovka en bezoeken de plaatselijke boeddhistische tempel van Ivolginsky Datsan. Boeddhisme is lokaal de voornaamste religie, en Boerjatië heeft verschillende tempels op zijn grondgebied. Voor de lunch stoppen we in een baancafé waar we de lokale keuken uitproberen. In de late namiddag komen we aan in Ust-Barguzin. Overnachting in een simpele homestay.

Dag 8:

Vandaag begint het meest avontuurlijke deel van onze trip. We moeten totaal ongeveer 80 km afleggen, deels te voet, deels per truck, over het bevroren meer met als einddoel de nederzetting Uzury op de oostelijke oever van het eiland Olkhon. Bagage en kampeergerief wordt vervoerd, zodat jij slechts een lichte dagrugzak moet dragen. De wandeling geeft een goed beeld van de uitgestrektheid van het meer en van reizen in extreme condities. Ca. 25 km te voet en de rest per truck. Overnachting in een tentenkamp in het midden van de ijsvlakte. De slaaptenten zijn voorzien van luchtmatrassen en donsslaapzakken en het diner nemen we in een grote tent in de warmte van een houtkachel.

Dag 9:

Na het ontbijt in de grote tent zetten we onze trektocht verder. Meestal wandelen we over een dun laagje sneeuw. In deze periode van het jaar is het ijs extreem dik (1 à 1,5 m) maar onder je voeten zie je de immense diepte schemeren. We trekken immers over het diepste gedeelte van het meer en dat bedraagt soms 1000 m.
‘s Avonds komen we aan in Uzury, een kleine nederzetting gelegen in een pittoreske baai aan de oostelijke oever van het eiland Olkhon. Ca. 25 km te voet en de rest per truck.
We worden per 4×4 naar Khuzhir gebracht voor de overnachting in een pension. We rijden rond het meest noordelijk punt van het eiland langs de steile en rotsachtige kust. Pension.

Dag 10:

We rijden langs kaap Hoboy, ‘hoektand’ in het plaatselijke dialect en bekend om zijn ruwe ijscondities met manshoge blauwe, doorschijnende blokken pakijs. Verder bezoeken we o.a. de ‘kaap van de drie broers’ en gaan we een kijkje nemen bij de Peschanaya-baai. Lunchen doen we in open lucht met heerlijke, traditionele vissoep. Overnachting in het pension.

Dag 11:

We brengen een bezoek aan de belangrijkste bezienswaardigheid, kaap Burkhan, aan de oever van het meer, niet ver van het dorp. De bewoners geloven dat de kaap de woonplaats is van de gelijknamige geest en eigenaar van het eiland, en deze plek wordt beschouwd als een heilige plaats.
Over het ijs van de ‘kleine zee’, de plaatselijke naam voor dat deel van het Baikal-meer tussen de westelijke oever en Olkhon, rijden we terug naar het vasteland en verder naar Listvyanka. Overnachting in een pension.

Dag 12:

Listvyanka is een mooi, in de zomer druk bezocht toeristisch stadje, waar het water van het Baikalmeer zijn tocht begint via de Angara-rivier naar de Noordelijke ijszee. We wandelen naar het Baikalmeer-museum dat ons informatie geeft over het ontstaan en het leven in het meer, gaan naar de markt en eten gerookte ‘omul’, een zalmachtige delicatesse uit het meer.
In de vroege namiddag of late voormiddag is en de mogelijkheid om een tocht per hondenslee te maken, gaande van 1 uur tot 3 uur met lunch incluis. Overnachting in een pension.

Dag 13:

We rijden naar Irkutsk, het ‘Parijs van Siberië’. We verkennen het historische centrum en de plaats waar Irkutsk is gesticht aan de samenvloeing van twee rivieren, de Irkut en de Angara, omzoomd door drie kerken, twee Russisch-orthodoxe en een Poolse katholieke kerk. Als de tijd het toelaat, bezoeken we ook het Decembristen- of Volkonsky-huis. Hotel***.

Dag 14:

Via Moskou vliegen we terug naar Brussel.